آموزش رباتیک جلسه اول

نوشته شده توسط:robofaadmin در آموزش رباتیک

آموزش رباتیک با طعم رباتیک روبوفا (جلسه اول)

با عرض سلام و ادب خدمت شما دوستان عزیز و مشتاقان یادگیری رباتیک از امروز سعی بر این داریم تا هر روز با مطالب آموزشی رباتیک میزبان دیدگان شما عزیزان باشیم لطفا در بخش نظرات ما را با انتقادات و نظرات سازنده خود همراهی نمایید

لطفا توجه کنید:"در این مجموعه از آموزش رباتیک سعی داریم شما را به صورت پایه ای با طراحی ربات ها آشنا کنیم و هدف دیگری در کار نیست؛مورد دوم اینکه در هر بخش از آموزش شما نیازمند قطعاتی هستید که با آنها آزمایش های گفته شده را انجام دهید و ما سعی کرده ایم از قطعات ساده و ارزان قیمت در آزمایشها استفاده کنیم. لذا کل سریال آموزش رباتیک روبوفا با هزینه کمتر از 150000 تومان برنامه ریزی شده است" همچنین برای تهیه قطعات میتوانید از لینک فروشگاه آنلاین رباتیک استفاده کنید.

آموزش رباتیک (جلسه اول) آموزش رباتیک (جلسه اول)

 

خوب بریم دنبال اصل مطلب؛ رباتیک چیست؟  ربات از کجا آمده و به چرا ما باید رباتیک یاد بگیریم؟ اصل و ریشه رباتها برمیگردد به قرن نوزدهم میلادی که یک نویسنده اهل چکسلواکی از کلمه ربات در یک تئاتر از آن استفاده شد. معنی آن در زبان چک به معنای کار سخت است. ربات ماشینی است که بتواند کاری را که برای آن برنامه ریزی و ساخته شده است را انجام دهد.

رباتها در اصل به دو گروه تقسیم میشوند:

  • رباتهای واقعی (فیزیکی و تشکیل شده از بخش مکانیکی-الکترونیکی و برنامه کامپیوتری)
  • رباتهای شبیه سازی شده (برنامه کامپیوتری)

رباتها از لحاظ کاربرد نیز به بخشهای زیر تقسیم می شوند:

  • ربات های آموزشی و تحقیقاتی
  • ربات های صنعتی
  • ربات های نظامی و امدادی
  • ربات های نرم افزاری
  • ربات های خدماتی
  • ربات های پزشکی و تخصصی
  • ربات های انسان نما یا همان آدمواره ها

ربات های آموزشی و تحقیقاتی شامل رباتهای مسیریاب، ربات بازو ،نوریاب،آتش یاب،ربات جنگجو،مین یاب و... است که دانش آموزان و دانشجویان با ساخت آنها با رباتیک و کارگروهی آشنا می شوند. رباتهای صنعتی شامل رباتهایی است که در کارخانجات و صنایع از آنها برای کارهای سنگین و ظریف استفاده میشود. همانند بازوهای رباتیک کارخانجات خودروسازی. از رباتهای نظامی در جنگها و از رباتهای امدادی در عملیات های امدادرسانی استفاده می شود. رباتهای نرم افزای نیز شامل شبیه سازها و انواع سیستمهای هوشمند crm و ... می باشد.

آموزش ساخت ربات آموزش ساخت ربات با طعم روبوفا

 

از رباتهای خدماتی در امور نظافتی شهرها و خانه ها و... استفاده می گردد. رباتهای پزشکی رباتهایی است که در عملهای جراحی استفاده می شوند آدمواره ها نیز رباتهایی هستند که کارهایی را که انسانها انجام میدهند را میتوانند انجام دهند. خوب حالا میریم سراغ اینکه ببینیم رباتها از چه بخشهای ساخته میشوند! یک ربات دارای سه بخش اصلی زیر است که اگر بخواهیم ربات را با انسان مقایسه کنیم شرح آن داده شده:

  • بخش مکانیکی (در ربات ها این بخش از ترکیب موتورها - گیربوکسها و دیگر موارد ساخته میشود و در انسان این بخش شامل عضلات،مفاصل و استخانهاست)
  • بخش الکترونیکی(در ربات از قطعات الکترونیکی نظیر خازن؛مقاومت؛آیسی؛گیتهای منطقی،سنسورها و... است و در انسان شبکه عصبی این وظیفه را دارد)
  • بخش پردازنده (در ربات میکروکنترلرها و ریزپردازنده هاست و در انسان همان مغز است)
  • برنامه نویسی( در رباتها با زبانهای مختلف نظیر c, بسکام و... است و در انسان همان تربیت است)

پس در نهایت با پیشرفت پردازنده ها و سنسورها و همچنین گسترش علم مکانیک و هوش مصنوعی میتوان رباتی ساخت که توانایی های انسان را داشته باشد.

چرا رباتیک؟ رباتها برای کارهایی ساخته میشوند که انجام آن با نیروی انسانی هزینه بر است. این هزینه شامل تعداد نفرات؛خسارات مالی و جانی و .... می باشد. همچنین انجام بعضی کارها برای انسان ها خطرناک است که می توان آنها را با رباتها انجام داد. خوب برای این جلسه فکر کنم کافیه! در جلسه بعدی با انواع قطعات الکترونیکی و مکانیکی آشنا می شویم.