پهباد یا ربات پرنده چیست؟

نوشته شده توسط:robofaadmin در مقالات آموزشی

اطلاعات عمومی در مورد پهبادها یا همان رباتهای پرنده

این روزها در اخبار، مجامع علمی و حتی غیر علمی واژه ای به نام پهباد به وفور به گوشمان میرسد، به راستی پهباد چیست؟ پهباد مخفف عبارت پرنده هدایت شونده از راه دور است که به آن هواپیما یا پرنده بدون سرنشین هم میگویند.کنترل و هدایت پهباد ها بدون اینکه انسانی در آن حضور داشته باشد انجام میگیرد حال میتواند این کنترل توسط هوش مصنوعی باشد یا از طریق یک پایگاه کنترل در دوردست انجام شود.

این رباتهای پرنده شامل انواع گونه های مختلف از پرنده های هوشمند است که میتوان به هواپیمای بدون سرنشین، بالگرد بدون سرنشین، کوادکوپتر ها و... اشاره کرذ.

اینکه میگوییم پهبادها بدون سرنشین هستند منظورمان این است که در درون آنها انسان وظیفه کنترل و هدایت ربات را ندارد ولی انسان میتواند به عنوان محموله قابل حمل این ماشین ها باشد.

پهباد یا ربات پرنده

از پهبادها برای عملیات های نظامی،سم پاشی، حمل و نقل کالا، جاسوسی، فیلم برداری و حتی آتش نشانی و امدادونجات استفاده میگردد. بیشترین سرمایه گذاری برای تولید و گسترش پهبادها توسط وزارت دفاع ایالات متحده انجام شده است. این سرمایه گذاری حدود سه میلیارد دلار در پنج سال (1990-1995) بوده است و اخیرا با توجه به فواید استفاده از این رباتها حجم سرمایه گذاری ها هم بیشتر شده است.

به لحاظ فناوری پهبادها را در زمینه های مختلف بررسی میکنند که مهمترین آنها چهار مورد زیر است:

  • پلتفرم و بدنه
  • محموله و وزن قابل حمل محموله
  • ارتباطات و مخابرات
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات

پهبادها باید دارای بدنه و پلتفرمی باشند که بتواند برای انجام ماموریت علاوه بر مدارات و سیستم های پهباد،محموله مورد نظر را هم در خود جای دهد و حمل کند، علاوه بر این موتور پهباد ها نیز مثل خود پهبادها خاص است.نوع پیستونی دارای دور بالا و وزن کم است و میتواند بهترین گزینه برای انتخاب موتور پهباد باشد، همچنین موتور وانکل بیشترین مصرف را در ساخت پهبادها دارد، این موتور دو زمانه است.